Father's Help Unit 3 Question Answer | Class X English | English for Madhyamik

Father’s Help Unit 3 Question Answer
Father’s Help Unit 3 Question Answer

নমস্কার সুপ্রিয় শিক্ষার্থীরা, আশা করছি তোমরা সবাই খুব ভালোই আছো এবং তোমাদের পড়াশোনা যথারীতি ভালোই চলছে। আজকে আমরা এই Article Class X এর পাঠ্যাংশ Father’s Help এর Unit-3 এর বঙ্গানুবাদ, শব্দার্থ ও সমস্ত প্রশ্ন-উত্তর সম্পর্কে বিস্তারিত আলোচনা করবো। Father's Help Unit 3 Question Answer এই Unit এর সমস্ত প্রশ্নোত্তরগুলি আসন্ন মাধ্যমিক পরীক্ষার জন্য অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ। তাই এই Article টি সম্পূর্ণ পড়ার অনুরোধ রইল। তাছাড়া তোমাদের বোঝার সুবিধার্থে এই Article টিকে Video আকারেও উপস্থাপন করেছি। তো আর সময় নষ্ট না করে আমাদের আলোচনা শুরু করা যাক।

এর আগে আমরা Father’s Help এর Unit-1 এবং Unit-2 এর পাঠ, বঙ্গানুবাদ, শব্দার্থ ও প্রশ্নোত্তর নিয়ে বিস্তারে আলোচনা করেছি। এই Article টি পড়ার আগে Father’s Help এর Unit-1 এবং Unit-2 অবশ্যই পড়ো। {alertInfo}

👉 Father’s Help Unit 1 Question Answer

👉 Father’s Help Unit 2 Question Answer

{tocify} $title={Table of contents}

Father’s Help by R.K. Narayan

Unit-III

As he entered the school gate, an idea occurred to him. He would deliver the letter to the headmaster at the end of the day. There was a chance Samuel might do something during the course of the day to justify the letter.

Swami stood at the entrance to his class. Samuel was teaching arithmetic. He looked at Swami. Swami hoped Samuel would scold him severely.

“You are half an hour late,” Samuel said.

“I have a headache, sir,” Swami said.

“Then why did you come at all?”

This was an unexpected question from Samuel.

Swami said, “My father said I shouldn’t miss school, sir.”

Samuel looked impressed. “Your father is quite right. We want more parents like him.”

“Oh, you poor man!” Swami thought, “You don’t know what my father has done to you.”

“All right, go to your seat.”

Swami sat down, feeling sad. He had never met anyone as good as Samuel.

The teacher was inspecting the home lessons. To Swami’s thinking, this was the time when Samuel got most angry. But today Samuel appeared very gentle.

“Swaminathan, where is your homework?”

“I have not done my homework, sir,” Swami said.

“Why- headache?” asked Samuel.

“Yes, sir.”

“All right, sit down,” Samuel said.

When the bell rang for the last period at 4:30, Swami picked up his books and ran to the headmaster’s room. He found the room locked. The peon told him the headmaster had gone on a week’s leave. Swaminathan ran away from the place.

As soon as he entered home with the letter, father said, “I knew you wouldn’t deliver it.”

“But the headmaster is on leave,” Swami said.

Father snatched the letter away from Swami and tore in up.

“Don’t ever come to me for help if Samuel scolds you again. You deserved your Samuel,” he said.

বঙ্গানুবাদ

যখনই সে স্কুলের গেটে প্রবেশ করল, এক বুদ্ধি তার মাথায় উদয় হল।  সে দিনের শেষে চিঠিটি প্রধান শিক্ষক মহাশয়কে দেবে। একটি সুযোগ আছে যে, এই চিঠিতে স্যামুয়েল স্যার সম্পর্কে যা যা অভিযোগ উল্লিখিত আছে, তা সারাদিন ব্যাপী স্যামুয়েল স্যার কিছু একটা করবেন।

স্বামী তার শ্রেণীকক্ষের প্রবেশ পথে দাঁড়িয়ে ছিল। স্যামুয়েল তখন পাটিগণিত শেখাচ্ছিলেন। তিনি স্বামীর দিকে তাকালেন। স্বামী আশা ভাবলো যে, স্যামুয়েল স্যার তাকে খুব বকবে।

স্যামুয়েল স্যার বললেন, তুমি আধঘণ্টা দেরি করে এসেছো।

স্বামী উত্তর দিন, আমার মাথা ব্যাথা করছিল স্যার।

তাহলে তুমি এলে কেন?

এটা ছিল স্যামুয়েল স্যারের কাছ থেকে এক অপ্রত্যাশিত প্রশ্ন।

স্বামী বলল, আমার বাবা স্কুল কামাই করতে বারণ করেছেন।

স্যামুয়েল মুগ্ধ হয়ে গেল। তোমার বাবা ঠিক কথাই বলেছেন। আমরা তোমার বাবা মতোই আরও অভিভাবক চাই।

ওহ, বেচারা! আপনি জানেন না, আমার বাবা আপনার জন্য কী করেছেন।

ঠিক আছে, তুমি তোমার জায়গায় গিয়ে বসো।

স্বামী দুঃখিত হয়ে বসে পড়ল। স্যামুয়েল স্যারের মতো এত ভালো ব্যক্তির সাথে সে আগে কখনও দেখেনি।

শিক্ষক মহাশয় তখন বাড়ির কাজগুলো দেখছিলেন।

স্বামী ভাবল, এই সময় স্যামুয়েল স্যার তার প্রতি খুব রেগে যাবেন।  তুমি আজকে স্যামুয়েল স্যারকে খুব ভালো বা ভদ্র মনে হচ্ছিল।

 স্বামীনাথন, তোমার বাড়ির কাজ কোথায়?

স্বামী উত্তর দিল, আমি আমার বাড়ির কাজ করিনি স্যার।

কেন? মাথা ব্যাথা, স্যামুয়েল স্যার জিজ্ঞাসা করলেন।

হ্যাঁ, স্যার।

ঠিক আছে, তুমি বসে পড়ো, স্যামুয়েল স্যার বললেন।

যখন সাড়ে 4 টার সময় ছুটির ঘন্টা বাজল, স্বামী তার বইপত্র নিয়ে প্রধান শিক্ষকের কক্ষের দিকে ছুটে গেল। সে দেখল প্রধান শিক্ষকের কক্ষটি তালা বন্ধ। পিওন তাকে বলল প্রধান শিক্ষক মহাশয় এক সপ্তাহের ছুটিতে আছেন। স্বামী সেখান থেকে ছুটে চলে গেল।

যখনই সে চিঠিটি নিয়ে বাড়িতে প্রবেশ করল, বাবা বললেন, আমি জানতাম তুমি চিঠিটি দেবে না।

কিন্তু প্রধান শিক্ষক মহাশয় তো ছুটিতে আছেন, স্বামী বলল।

বাবা চিঠিটি তার কাছ থেকে কেড়ে নিয়ে টুকরো টুকরো করে ছিঁড়ে ফেললেন।

আর কখনই আমার কাছে সাহায্যের জন্য এসো না, যদি স্যামুয়েল স্যার তোমাকে আবার বকেন। তোমার স্যামুয়েল স্যারের মতোই শিক্ষকই প্রাপ্য।

Word Note:

Justify (verb)- ঠিক ভুল বিচার করা।

Stood (verb; past tense of stand)- দাঁড়িয়েছিল।

Entrance (noun)- প্রবেশপথ, প্রবেশদ্বার।

Arithmetic (noun)- পাটিগণিত।

Severely (adjective)- কঠিনভাবে, গুরুতরভাবে।

Unexpected (adjective)- অপ্রত্যাশিত, অভাবনীয়, আকস্মিক।

Impressed (adjective)- উদ্বুদ্ধ, প্রভাবিত।

Parents (noun)- পিতামাতা, অভিভাবক।

Thought (verb; past tense of think)- চিন্তা ভাবনা করা।

Inspect (verb)- তদারকি করা, নিরীক্ষণ করা।

Appeared (verb; past tense of appear)- আবির্ভূত হওয়া, প্রকাশিত হওয়া, দৃষ্টিগোচর হওয়া।

Rang (verb; past tense of ring)- বাজল।

Ran away (phrasal verb; past tense of run away)- পালিয়েছিল।

Picked up (phrasal verb; past tense of pick up)- তুলে নিয়েছিল।

Entered (verb; past tense of enter)- প্রবেশ করেছিল।

Deliver (verb)- পৌঁছান, বিলি করা।

Snatched (verb; past tense of snatch)- ছিনিয়ে নিয়েছিল।

Tore up (phrasal verb; past tense of tear up)- টুকরো টুকরো করে ছিঁড়ে ফেলেছিল।

Scold (verb) – বকা, তিরস্কার করা, ধমক দেওয়া।

Question from text:

Comprehension Exercises

1. Choose the correct alternative to complete the following sentences:

(a) When Swami entered the class, Samuel was teaching

i) history

ii) arithmetic

iii) science

iv) geography

Answer: (ii) arithmetic.

When Swami entered the class, Samuel was teaching arithmetic.

(b) Swami was late to school by

i) half an hour

ii) an hour

iii) two hours

iv) three hours

Answer: (i) half an hour.

Swami was late to school by half an hour.

(c) The headmaster was on a leave for one

i) day

ii) month

iii) year

iv) week

Answer: (iv) week.

The headmaster was on a leave for one week.

2. Complete the following sentences with information from the text:

(a) As Swami entered the school gate, unexpected turn.

(b) Swami stood at the entrance to his class.

(c) Father snatched the letter away from Swami and tore it up.

3. Fill in the chart with information from the text:

Cause Effect
(a) He said that he had a headache. (a) Swami did not do his homework.
(b) Swami never met anyone as good as Samuel. (b) Swami sat down feeling sad.
((c) The headmaster had gone on a week’s leave. (c) Swami could not deliver the letter.

4. Choose the correct alternative to complete the following sentences:

(a) Rina (take/takes/took) the bus to school everyday.

Answer: Rina takes the bus to school everyday.

Note: উপরের বাক্যটিতে everyday এমন একটি Adverb যা Habit/ Routine action (অভ্যাস) বোঝায়। আর অভ্যাস বোঝাতে Present Indefinite Tense ব্যবহার করি।

এই সম্পর্কে বিস্তারিত আলোচনা করব Tense এর Class-এ। {alertInfo}

(b) Last Monday, while we (was watching/have been watching/were watching) the television, the electricity went off.

Answer: Last Monday, while we were watching the television, the electricity went off.

(c) By this time tomorrow they (will have left/will have leave/will had left).

Answer: By this time tomorrow they will have left.

5. Fill in the blanks with appropriate articles and prepositions:

Arifa, the younger of the two girls, has cracked IIT, while the older one is an engineer in a multinational company.

Writing activities

(a) Write a letter to the editor of a newspaper(within 100 words) about the problems faced by people due to irregular clearance of garbage.

(b) Write a letter to the editor of a newspaper(within 100 words) about the problems faced by commuters due to reckless driving of public vehicles.



👉 Father’s Help Unit 1 Question Answer

👉 Father’s Help Unit 2 Question Answer

Some extra questions:

(a) When did an idea occur to Swami?

Answer: As Swami entered the school gate, an idea occurred to him.

(b) What did occur to Swami when he entered the school gate?

Answer: When Swami entered the school gate, an idea occurred to him.

(c) What idea occurred to Swami when he entered the school gate?

Answer: When Swami entered the school gate, an idea occurred to him that he would deliver the letter composed by his father to the headmaster at the end of the day.

(d) Why did Swami decide to deliver the letter at the end of the day?

Answer: Swami decided to deliver the letter at the end of the day because he thought that there would be a chance that Samuel might do something during the course of the day to justify the letter.

(e) Where did Swami stand when Samuel was teaching arithmetic?

Answer: Swami stood at the entrance to his class when Samuel was teaching arithmetic.

(f) What was Samuel doing when Swami stood at the entrance to his class?

Answer: Samuel was teaching arithmetic when Swami stood at the entrance to his class.

(g) What did Swami expect from Samuel while standing at the entrance to his class?

Answer: While standing at the entrance to his class, Swami expected that Samuel would scold him.

(h) What was the unexpected question to Swami?

Answer: Swami informed Samuel that he had a headache and so he was late. After hearing this from Swami, Samuel asked him why he came at all. This was an unexpected question to Swami.

(i) How long was Swami late for his class?

Answer: Swami was half an hour late for his class.

(j) What impressed Samuel?

Answer: When Swami told Samuel that his father forbade him to miss the school, Samuel looked impressed and said that he wanted more parents like his father.

(k) When would Samuel get angry at most?

Answer: Samuel would get angry at most while inspecting home lessons.

(m) What kind of parents did Samuel like?

Answer: Samuel liked parents like Swami’s father.

(n) Why did Samuel like parents like Swami’s father?

Answer: Samuel liked parents like Swami’s father because Swami’s father didn’t allow Swami to miss his school.

Voice change:

(a) Samuel was teaching arithmetic. (Active)

Answer: Arithmetic was being taught by Samuel. (Passive)

(b) He looked at Swami. (Active)

Answer: Swami was looked at by him. (Passive)

(c) The teacher was inspecting the home lessons. (Active)

Answer: The home lessons were being inspected by the teacher. (Passive)

Narration change:

(a) “You are half an hour late,” Samuel said.

Answer: Samuel said that he (Swami) was half an hour late.

(b) “I have a headache, sir,” Swami said.

Answer: Swami respectfully said that he had a headache.

(c) Swami said, “My father said I shouldn’t miss school, sir.”

Answer: Swami respectfully said that his father had said he shouldn’t miss school.

(d) “I have not done my homework, sir,” Swami said.

Answer: Swami respectfully said that he had not done his homework.

Or,

Addressing him sir, Swami said that he had not done his homework.

Transformation:

(a) Swami picked up his books and ran to the headmaster’s room. (Compound).

-After picking up his books, Swami ran to the headmaster’s room. (Simple)

(b) Father snatched the letter away from Swami and tore it up. (Compound)

-Snatching the letter away from Swami, his father tore it up. (Simple)



আশা করছি উপরিউক্ত সমস্ত প্রশ্নোত্তর ও শব্দার্থ তোমরা সম্পূর্ণ বুঝতে পেরেছ।

এই Article টি সম্পর্কে যদি তোমার কোনো মতামত থেকে থাকে, নীচে Comment এর মাধ্যমে আমাদের অবশ্যই জানাও।

এই Article টি ভালো লেগে থাকলে তোমার বন্ধুদের সঙ্গে অবশ্যই Share করো।

ভালো থাকো, সুস্থ থাকো এবং এভাবেই পড়তে থাকো।

ধন্যবাদ।

Mehemud Ali

Mehemud Ali, an expert faculty of English Grammar and Mathematics and the founder of DigitalPorasona.in, loves to share his knowledge. He is a content writer. Digital Porasona

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post