![]() |
Father's Help Unit-II |
Father's Help Unit 2 Question Answer | Class X English | English for Madhyamik WBBSE
👉 এর আগে আমরা Father's Help Unit 1 Question Answer নিয়ে বিস্তারে আলোচনা করেছি। এই Article টি পড়ার আগে তোমরা Father's Help Unit 1 Question Answer অবশ্যই পড়ো।
{tocify} $title={Table of contents}
Father’s Help by R.K. Narayan
Unit-II
Swami hoped that with this his father would be
made to see why he must avoid school for the day. But father’s behaviour took an unexpected turn. He proposed
to send a letter with Swami to the headmaster. No amount of protest from Swami would make him
change his mind.
By the time Swami was ready to leave for
school, Father had composed a long
letter to the headmaster. He put it in an envelope
and sealed it.
“What have you written, Father?” Swami asked apprehensively.
‘Nothing for you. Give it to your headmaster
and go to your class.’
“Have you written anything about our teacher
Samuel?”
“Yes, Plenty of things.”
“What has he done, Father?”
“Everything is there in the letter. Give it to
your headmaster.”
Swami went to school feeling that he was the worst boy on earth. His conscience bothered him. He wasn’t at all sure if his description of Samuel had been accurate.
He felt he had mixed up the real and the imagined.
Swami stopped on the roadside to make up his mind about Samuel. Samuel
was not such a bad man after all. Personally,
he was much more friendly than the
other teachers. Swami also felt
Samuel had a special regard for him.
Swami’s head was dizzy with confusion. He
could not decide if Samuel really deserved the allegations made against him in the letter. The more he thought of
Samuel, the more Swami grieved for
him. To recall Samuel’s dark face,
his thin moustache, unshaven cheek and yellow coat filled
Swaminathan with sorrow.
বঙ্গানুবাদ
এইসব বলে স্বামী
তার বাবাকে বোঝাতে চাইছিল যে সে কেন স্কুলে যেতে চাই না। কিন্তু তার বাবার ব্যবহার এক অপ্রত্যাশিত মোড় নিল।
তার বাবা স্থির করলেন যে তিনি প্রধান শিক্ষক মহাশয়কে একটি চিঠি লিখবেন। স্বামীর কোনো
প্রতিবাদই তার বাবার মনস্থির পরিবর্তন করতে পারবে না। ইতিমধ্যেই স্বামী স্কুল যাওয়ার
জন্য প্রস্তুত হয়ে গেল এবং তার বাবা প্রধান শিক্ষকের উদ্দেশ্যে একটি লম্বা চিঠি লিখলেন।
তিনি চিঠিটিকে একটি খামে ভরে তার মুখটা বন্ধ করে দিলেন। স্বামী ভয়ের সহিত জিজ্ঞাসা
করল, বাবা তুমি কী লিখেছো?
তোমার জন্য
কিছু নয়। এটা তোমার প্রধান শিক্ষক মহাশয়কে দিয়ে তুমি তোমার ক্লাসে চলে যাবে।
তুমি আমাদের
স্যামুয়েল স্যারের সম্পর্কে কি কিছু লিখেছো?
হ্যাঁ, অনেক
কিছু।
তিনি কি করেছেন,
বাবা?
সবকিছু চিঠিতে
লেখা আছে। এটা প্রধান শিক্ষক মহাশয়কে দিয়ে দেবে।
স্বামী স্কুলে
যাওয়ার পথে ভাবছিল যে, সে পৃথিবীর সবচেয়ে খারাপ ছেলে। তার বিবেক তাকে কুঁড়েকুঁড়ে খাচ্ছিল।
সে মোটেও নিশ্চিত ছিল না যে, স্যামুয়েল স্যারের সম্পর্কে তার দেওয়া বর্ণনা যথাযথ ছিল
কি না। সে অনুভব করল যে সে বাস্তব ও কল্পনাকে একসঙ্গে মিশিয়ে ফেলেছে।
স্বামী স্যামুয়েল
স্যারের সম্পর্কে মনস্থির করতে রাস্তা পাশে দাঁড়িয়ে ছিল। সর্বপরি স্যামুয়েল স্যার খারাপ
মানুষ ছিলেন না। ব্যক্তিগতভাবে তিনি অন্য শিক্ষকদের থেকে বেশি বন্ধুত্বপূর্ণ। স্বামী
আরও অনুভব করল যে, স্যামুয়েল স্যারের প্রতি তার বিশেষ শ্রদ্ধা আছে।
স্বামীর মাথা
এইসব ভাবনাচিন্তার কারণে ঝিমঝিম করছিল। সে মনস্থির করতে পারছিল না যে, চিঠিতে তার বিরুদ্ধে
করা অভিযোগের সে যোগ্য কিনা। সে যতই স্যামুয়েল স্যারের কথা ভাবছিল, ততই তার জন্য দুঃখিত
হচ্ছিল। স্যামুয়েল স্যারের কালো বর্ণের মুখ, পাতলা গোঁফ, না কামানো গাল এবং হলুদ কোট
সম্পর্কে যখনই সে মনে করছিল, তখনই স্বামীনাথনের মন দুঃখে ভরে যাচ্ছিল।
Word Note:
Behaviour (noun)- ব্যবহার, আচরণ,
চালচলন, স্বভাব, প্রকৃতি।
Unexpected (adjective)- অপ্রত্যাশিত,
অভাবনীয়, আকস্মিক।
Proposed (verb; past tense of propose)- প্রস্তাব দিয়েছিলেন,
উপস্থাপিত করেছিলেন।
Protest (noun)- আপত্তি, প্রতিবাদ।
Composed (verb; past tense of compose)- রচনা করেছিলেন,
লিখেছিলেন।
Envelope (noun)- খাম, মোড়ক।
Sealed (verb; past tense of seal)- বন্ধ করেছিলেন।
Apprehensively (adverb)- ভয়ের সঙ্গে,
ভয়ের সহিত, আশঙ্কার সঙ্গে।
Worst (adjective; superlative degree of bad)- সবচেয়ে খারাপ।
মনে রাখতে হবে, Worst হল Superlative degree, এর Comparative degree হল Worse এবং এর Positive degree হল bad. {alertInfo}
Conscience (noun)- বিবেক, অন্তরাত্মা।
Bothered (verb; past tense of bother)- বিরক্ত করেছিল।
Description (noun)- বর্ণনা, বিবরণ।
Accurate (adjective)- সঠিক, নিখুঁত,
নির্ভুল, যথাযথ।
Mix up (phrasal verb)- মিশিয়ে ফেলা।
Real (adjective)- বাস্তব, প্রকৃত।
Imagined (adjective)- কল্পনা।
Make up (phrasal verb)- মনস্থির করা
Personally (adverb)- ব্যক্তিগতভাবে,
ব্যক্তি হিসেবে।
Friendly (adjective)- বন্ধুত্বপূর্ণ,
বন্ধুসুলভ, মিত্রভাবাপন্ন।
Felt (verb; past tense of feel)- অনুভব করেছিল।
Regard (noun)- শ্রদ্ধা, ভালোবাসা।
Dizzy (adjective)- হতবুদ্ধি,
মাথা ঝিমঝিম করা।
Confusion (noun)- গোলমাল, এলোমেলো,
ধাঁধা।
Decide (verb)- মনস্থির করা, স্থির করা, ঠিক
করা।
Deserved (verb; past tense of deserve)- প্রাপ্য, যোগ্য,
উপযুক্ত।
Allegations (noun)- অভিযোগ, নালিশ।
Grieved (verb; past tense of grief)- দুঃখিত হয়েছিল,
মনঃক্ষুন্ন।
Recall (verb)- মনে করা, স্মরণ করা।
Moustache (noun)- গোঁফ।
Unshaven (adjective)- না কামানো,
না কাটা।
Sorrow (noun)- দুঃখ, শোক, বিষাদ।
Question
from text:
Comprehension Exercises
1. Choose the correct alternative to complete
the following sentences:
(a) Father decided to send the headmaster a
i) telegram
ii) notice
iii) letter
iv) report
Answer: (iii) letter.
Father decided to send the headmaster a letter.
(b) While going to school Swami was bothered by
i) conscience
ii) headache
iii) toothache
iv) fever
Answer: (i) conscience.
While going to school Swami was bothered by conscience.
(c) The colour of Samuel’s cost was
i) black
ii) blue
iii) white
iv) yellow
Answer: (iv) yellow.
The colour of Samuel’s cost was yellow.
2. Complete the following sentences with
information from the text:
(a) Father’s behaviour took an unexpected
turn.
(b) Swami went to school feeling that he was the worst boy on earth.
(c) Swami stopped on the roadside to make up
his mind about Samuel.
3. Answer the following questions:
(a) Where did father put the letter?
Answer: Swami’s father put the letter in an
envelope.
(b) What did Swami fail to decide about Samuel?
Answer: Swami failed to decide if Samuel really
deserved the allegations made against him in the letter.
(c) How did Samuel look?
Answer: Samuel had a dark face, thin moustache
and unshaven cheek. He wore a yellow coat.
Some extra questions:
(a) What did Swami hope?
Answer: Swami hoped that he was not able to
convince his father by such excuse why he wanted to avoid his school that day.
(b) What was the unexpected turn in his
father’s behaviour?
Answer: As Swami’s father was very strict, he
wanted to send Swami to school along with a letter complaining against Samuel.
This was the unexpected turn in his father’s behaviour.
(c) Who composed long a letter to the
headmaster?
Answer: Swami’s father composed a long letter
to the headmaster.
(d) How did Swami’s father hand over the letter
to Swami?
Answer: After composing a long letter to the
headmaster complaining against Samuel, Swami’s father put the letter in an
envelope and sealed it and handed it over to Swami.
(e) What instruction did Swami’s father give
Swami after handing over the letter to him?
Answer: After handing over the letter to Swami,
his father instructed him to give it to the headmaster before going to the
class.
(f) What did Swami’s father write in the
letter?
Answer: Swami’s father wrote a long letter with plenty of complaints against Samuel.
(g) How did Swami feel when he received the
letter from his father?
Answer: As Swami overstated about Samuel, he
felt worried.
(h) How did Swami feel while going to school?
Answer: While he was going to school, he felt
that he was the worst boy on earth.
(i) Who bothered Swami?
Answer: Swami’s conscience bothered Swami.
(j) Why did Swami’s conscience bother him?
Answer: Swami’s conscience bothered him because
he was not sure if his description of Samuel had been accurate.
(k) How was Swami’s relation with Samuel?
Answer: According to Swami, Samuel was much
more friendly than the other teacher. He also felt that he had a special regard
for him.
(m) Why did Swami stop on the roadside?
Answer: Swami stopped on the roadside to make
up his mind about Samuel.
(n) Why did Swami’s head was dizzy with confusion?
Answer: Swami’ head was dizzy with confusion as
he felt to decide if Samuel deserved the allegations made against him.
(o) What did Swami feel sorry for?
Answer: As Swami made an exaggerated statement
about Samuel, he thought that Samuel had to suffer a bad impact of his father’s
letter, he felt sorry.
Degree change:
(a) He was the worst boy on earth.
(Superlative)
- He was worse than any other boy on earth.
(Comparative)
- No other boy on earth was as bad as he was.
(Positive)
Voice
change:
(a) His conscience bothered him. (Active)
Answer: He was bothered by his conscience. (Passive)
Narration change:
(a) “What have you written, Father?” Swami
asked apprehensively.
Answer: Swami
asked his father apprehensively what he had written.
(b) “Have you written anything about our
teacher Samuel?” Swami asked.
Answer: Swami asked if his father had written anything about their teacher Samuel.
আশা করছি উপরিউক্ত
সমস্ত প্রশ্নোত্তর ও শব্দার্থ তোমরা সম্পূর্ণ বুঝতে পেরেছ।
এই Article টি সম্পর্কে যদি তোমার কোনো মতামত থেকে
থাকে, নীচে Comment এর মাধ্যমে
আমাদের অবশ্যই জানাও।
এই Article টি ভালো লেগে থাকলে তোমার বন্ধুদের
সঙ্গে অবশ্যই Share করো।
ভালো থাকো,
সুস্থ থাকো এবং এভাবেই পড়তে থাকো।
ধন্যবাদ।