![]() |
MODEL ACTIVITY TASK |
প্রিয় শিক্ষার্থীরা, তোমরা খুব ভালোই আছো। পশ্চিমবঙ্গ শিক্ষা পর্ষদ শ্রেণীভিত্তিক মডেল অ্যাক্টিভিটি টাস্ক দশম শ্রেণি ইংরেজি Model Activity Task Class 10 English এর প্রশ্ন-পত্র বিতরণ করেছে। হোম টাক্স হিসেবে উত্তর লিখে তোমাদের নিজ নিজ বিদ্যালয় জমা দিতে হবে। আমরা তোমাদের পাশে বন্ধুর মতো হাজির হয়ে দশম শ্রেণির ইংরেজি মডেল অ্যাক্টিভিটি টাস্ক এর সমাধান করে দিলাম । আশা করি তোমরা উপকৃত হবে।
Digital Porasona -এর Online Educational Platform- এর সকলকে সু-স্বাগতম। আমাদের এখানে তোমরা পাবে নার্সারি থেকে দ্বাদশ শ্রেণী পর্যন্ত সকল বিষয়ের অধ্যায়ভিত্তিক ও অনুশীলনীর খুঁটিনাটি ব্যাখ্যা ও আলোচনা। তাছাড়া বাংলা ব্যাকরণ ও English Grammar এর সুস্পষ্ট, সহজ-সরল আলোচনা।আজকের পোষ্টে আমরা 2021 এর Model Activity Task Class 10 এর English এর যথাযথ সমাধান নিয়ে আলোচনা করেছি। আগামীতে আমরা পরবর্তী Model Activity Task -এর সমাধান নিয়ে হাজির হবো। তবে এসো আমরা আজকের বিষয়ে প্রবেশ করি।
New Model Activity Task English Class 10
Class 10 Model Activity Task English Solution
মডেল অ্যাক্টিভিটি টাস্ক দশম শ্রেণির ইংরেজি
We had a kite that was big
and covered with lovely red paper. We pasted gold tinsel stars all over it and
had written our names full on it. -Claude Leete and Philippa Leete, Big Half
Moon lighthouse.
One day there was a grand
wind for kite-flying. l'm not sure how it happened, but as I was bringing the
kite from the house, I tripped and fell over the rocks. My elbow went clear
through the kite, making a big hole.
We had to hurry to fix the
kite if we wanted to send it up before the wind fell. We rushed into the
lighthouse to get some paper. We knew there was no more red paper. We took the
first thing that came handy an old letter lying on the bookcase in the sitting
room. We patched the kite up with the letter. A sheet on each side and dried it
by the fire. We started out, and up went the kite like a bird. The wind was
glorious and it soared. All at once - snap! And there was Claude, standing with
a bit of cord in his hand, looking foolish. Our kite had sailed away over to
the mainland.
Complete the following
sentence with information from the text :
(a) The narrator's elbow
went clear through -The kite making a big hole.
(b) After patching up the
kite, they dried - it by the fire.
(c) The kite soared like -
a bird.
2. Rewrite the sentences
according to the instructions given in brackets:
(a) She had read the story.
(Change the Voice)
Ans:- The story had been
read by her.
(b) He asked his friends,
"Are you going to play today?" (Change into Indirect Speech)
Ans:- He asked his friend
if they were going to play that day.
(c) The old man was too
tired to walk. (Rewrite the sentence using 'so..... that')
Ans:-The old man was so
tired that he could not walk.
3. Write a story in about
100 words using the following points:
[a fisherman went to sea
--- a storm arose - - - boat wrecked- he fell into the sea - - - floated for
five days - - - only drank rain water - - - rescued by a ship - - - returned
home]
A boat wrecked fisherman
Once upon a time there
lived a fisherman in a village. He used to catch fishes from the sea and sell
them in the market. One day he went to sea. But he when he was far away from
the bank, a violent storm arose. His boat began to toss in the huge waves.
Despite his efforts, his boat wrecked and he fell into the sea. He drank rain
water. He saw no hope of survival. Suddenly he saw a ship passing by. He cried
out for help. The sailors noticed him and rescued him. Then he returned
home....
আমাদের পোস্ট টি মনোযোগ সহকারে পড়ার জন্য অসংখ্য ধন্যবাদ। এই পোষ্টটি সহপাঠীদের মাঝে শেয়ার করে তাদেরকেও দেখার সুযোগ করে দাও। উপরিক্তি কোন প্রশ্নোত্তরে সমস্যা থাকলে আমাদের Comment Section-এ অবশ্যই জানাও। আমরা তা সমাধানে সদা তৎপর ও সচেষ্ট থাকব, ধন্যবাদ।
Thank
ReplyDelete